ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ - ΦΟΡΕΙΣ - ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ - ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗ ΟΜΑΔΑ, Σχολή Γονέων, Τι είναι τα ναρκωτικά; Τι είναι εθισμός; Τι είναι εξάρτηση; Πού μπορώ να απευθυνθώ; ΑΡΘΡΑ

Επικαιρότητα

Καλώς ήρθατε στον δικτυακό τόπο του Κέντρου Πρόληψης εξαρτήσεων και προαγωγής της ψυχοκοινωνικής υγείας Νομού Θεσπρωτίας “ΑΡΙΑΔΝΗ”

Επανεξελέγη ομόφωνα πρόεδρος του Κ.Π. Αριάδνη η Αλέκα Κοτσώνη 

Την Δευτέρα 12 Φεβρουαρίου έγινε η γενική συνέλευση των μελών της αστικής μη κερδοσκοπικής εταιρείας του Κέντρου Πρόληψης ΑΡΙΑΔΝΗ. 

Τα μέλη ενημερώθηκσν από την πρόεδρο του Κ.Π. κυρία Αλεξάνδρα Κοτσώνη για διοικητικά θέματα που αφορούν την εύρυθμη λειτουργία του Κέντρου Πρόληψης ενώ η κυρία Κων/να Ζιάγκου, ψυχολόγος - επιστημονικά υπεύθυνη έκανε μια σύντομη ενημέρωση για τις προληπτικές δράσεις που υλοποιήθηκαν.

Ακολούθησε η συγκρότηση σε Σώμα του επταμελούς Διοικητικού Συμβουλίου .

Με ομόφωνη ψηφοφορία τα μέλη του νέου Διοικητικού Συμβουλίου είναι οι εξής: 

Αλεξάνδρα Κοτσώνη - Πρόεδρος (Δήμος Ηγουμενίτσας)
Πέτρος Παππάς - Αντιπρόεδρος (Δικηγορικός Σύλλογος)
Θωμάς Γκίκας - Γενικός Γραμματέας (Δήμος Φιλιατών)
Ηλιάνα Σπανοπούλου - Ταμίας (Π.Ε.Θεσπρωτίας)
Δημήτρης Λώλος - Μέλος (Δήμος Σουλίου)
π.Ελευθέριος Κωνσταντής - Μέλος (Ιερά Μητρόπολη)
Αθανάσιος Θεοδώρου - Μέλος (Εργαζόμενος στο Κ.Π)

Τέλος έγινε η κοπή της πίτας.
Ευχόμαστε καλή θητεία και γόνιμη συνεργασία!


ΔΕΛΤΙΟ   ΤΥΠΟΥ

«Η σημερινή Διοίκηση του Κέντρου Πρόληψης – «ΑΡΙΑΔΝΗ» ενημερώνει για τα εις βάρος  της καταγγελλόμενα από μερίδα εργαζομένων σε αυτό…»

Με αφορμή αόριστες καταγγελίες και συκοφαντικά δημοσιεύματα, «ενδεχομένως», κατευθυνόμενα και υποκινούμενα,από μερίδα εργαζομένων, σε βάρος της σημερινής του  Διοίκησης του Κέντρου Πρόληψης των Εξαρτήσεων & Προαγωγής της Ψυχοκοινωνικής Υγείας Π.Ε. Θεσπρωτίας – «ΑΡΙΑΔΝΗ», που είδαν, πρόσφατα, το φως της δημοσιότητας, εμείς, ως Διοικητικό Συμβούλιο, αισθανόμαστε την υποχρέωση να ενημερώσουμε την τοπική κοινωνία για τα, μέχρι πρότινος, κακώς κείμενα του Κέντρου. Επιφυλασσόμαστε, δε, ως προς την άσκηση παντός νομίμου δικαιώματός μας, κατά παντός υπευθύνου.

            Για το λόγο αυτό, τη Δευτέρα, 29/1/2018, στη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Ηγουμεν ίτσας, ενημερώσαμε λεπτομερώς τους Δημοτικούς Συμβούλους και το ακροατήριο για όσα μας καταγγέλλουν ως νέο Διοικητικό Συμβούλιο, μερίδα εργαζομένων, που έχασαν «κεκτημένα» προνόμια και προσπαθούν, με παραπλανητικό τρόπο, με ψευδή,ανυπόστατα και αίολα δημοσιεύματα, να υποβαθμίσουν τις αποφάσεις του Διοικητικού Συμβουλίου και να υπονομεύσουν τις πολλαπλές δράσεις του Κέντρου, που γίνονται προς όφελος των μαθητών, των γονιών, των εκπαιδευτικών, των συμπολιτών μας.

Την 14/9/2016 αναλάβαμε τη διοίκηση του Κέντρου Πρόληψης των Εξαρτήσεων & Προαγωγής της Ψυχοκοινωνικής Υγείας Π.Ε. Θεσπρωτίας – «ΑΡΙΑΔΝΗ». Ενός ανεξάρτητου Ν.Π.Ι.Δ., με διοικητική αυθυπαρξία, αυτονομία και αυτοτέλεια, που αποφασίζει επί παντός θέματος που αφορά στη λειτουργία του. Οι δε αποφάσεις του Δ.Σ., ως προς τη νομιμότητά τους, κρίνονται από τις αρμόδιες αρχές και όργανα διοικητικής, ελεγκτικής και δικαστικής φύσης και χαρακτήρα.

Με γνώμονα την άσκηση χρηστής διοίκησης, σύμφωνα, πάντα, με την κείμενη νομοθεσία και τις ισχύουσες διατάξεις,  και με βάση τις αρχές της αξιοκρατίας, της διαφάνειας και της δικαιοσύνης, εφαρμόσαμε την τάξη και τη νομιμότητα, γιατί θεωρούμε ότι ζούμε σε ευνομούμενη πολιτεία και διαχειριζόμαστε τα χρήματα του κρατικού προϋπολογισμού με φειδώ και νοικοκυροσύνη.

Γιατί όπως είπε και ο Λένιν,

                    «ο έλεγχος είναι η τελευταία ρανίδα της εμπιστοσύνης».

Και όχι απλά πείσαμε το ακροατήριο, αλλά αποσπάσαμε για  το έργο μας την εμπιστοσύνη και τη στ ήριξη όχι μόνο του Αντιπεριφερειάρχη Θεσπρωτίας, αλλά και του Δημάρχου και σύσσωμου του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Ηγ/τσας, πλην του δημοτικού Συμβούλου της Λαϊκής Συσπείρωσης!!!

            Στόχος μας, το άνοιγμα του Κέντρου Πρόληψης στην τοπική κοινωνία, με υγιείς δράσεις, με σχολικές παρεμβάσεις και  σεμινάρια σε μαθητές-εφήβους, γονείς και εκπαιδευτικούς, με βιωματικά εργαστήρια ελεύθερης έκφρασης και δημιουργικής απασχόλησης, με ημερίδες ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης της κοιν ής γνώμης σε θέματα εξαρτήσεων (όχι μόνο σε ναρκωτικά, αλλά και σε αλκοόλ, κάπνισμα, διαδίκτυο, τζόγο), καθώς και ευαίσθητα θέματα ψυχικής υγείας και ισορροπίας, όπως σχολική βία, κατάθλιψη, ενδοοικογενειακή β ία και κακοποίηση, σεξουαλική παρενόχληση και κακοποίηση, που, δυστυχώς, λαμβάνουν ανησυχητικά αυξανόμενες διαστάσεις και στην περιοχή μας.

            ’λλωστε, οι συμπολίτες μας βλέπουν το επιτελούμενο έργο της νέας Διοίκησης του Κέντρου Πρόληψης – «ΑΡΙΑΔΝΗ» και μας έχουν αγκαλιάσει, όχι μόνο με τη μαζική συμμετοχή τους στις ημερίδες και τις πολλαπλές εκδηλώσεις, αλλά και με την εθελοντική προσφορά και τις χορηγίες τους στις δράσεις μας.

            Σε αγαστή συνεργασία, για πρώτη φορά, και με άλλους φορείς, όπως ο Συμβουλευτικός Σταθμός Νέων Β/θμιας Εκπ/σης, το ΚΕ.Δ.Δ.Υ., το Κ.Ψ.Υ. Ηγ/τσας, το Περιφερειακό Τμήμα Ηγ/τσας του Ελληνικού Ερυθρού Σταυρού η Αστυνομική Δ/νση Θεσπρωτίας, ο Ιατρικός και ο Δικηγορικός Σύλλογος, πετύχαμε να εμφυσήσουμε την ιδέα του εθελοντισμού και της κοινωνικής προσφοράς σε πλειάδα συμπολιτών μας και να τους καταστήσουμε συνοδοιπόρους στο δικό μας όραμα, προς όφελος του κοινωνικού συνόλου!!!

                                            Η Πρόεδρος του Κ.Π. Θεσπρωτίας  – «ΑΡΙΑΔΝΗ»

      Κοτσώνη    Αλεξάνδρα


Με αφορμή την ομιλία που έγινε στο Γυμνάσιο Μαργαριτίου παραθέτω τα κύρια σημεία. Ευχόμαστε και άλλοι σύλλογοι γονέων να καταθέσουν αιτήματα για ανάλογες ομιλίες στα σχολεία όπου δραστηριοποιούνται.

«Ο ρόλος των γονέων στη διαμόρφωση της προσωπικότητας του παιδιού»

Ο ρόλος του γονέα είναι ο μοναδικός ίσως ρόλος για τον οποίο ο άνθρωπος δεν εκπαιδεύεται, δεν προετοιμ άζεται για τις απαιτήσεις και τις ευθύνες που αυτός συνεπάγεται αλλά βασίζεται στην αγάπη, το ένστικτο και τον αυτοσχεδιασμό. Η συμπεριφορά του γονέα απέναντι στα παιδιά και η γενικότερη μέθοδος διαπαιδαγώγησης επηρεάζονται από μια πληθώρα παραγόντων που παρουσιάζονται παρακάτω:

  • Οι αντιλήψεις που έχουν οι γονείς αναφορικά με το ρόλο τους, οι προσδοκίες που διαμορφώνουν για το παιδί τους.
  • Η ψυχολογική κατάσταση των γονέων και οι συναισθηματικές τους διακυμάνσεις, οι οποίες επηρεάζουν τον τρόπο που θα συμπεριφερθούν στο παιδί.
  • Η σχέση του ζευγαριού. Μια λειτουργική συζυγική σχέση υποβοηθάει τον γονεϊκό ρόλο ενώ αντίθετα προβλήματα στη σχέση του ζευγαριού επηρεάζουν αρνητικά την ανάπτυξη του παιδιού.
  • Οι επαφές με άλλους γονείς δημιουργούν συχνά ένα υποστηρικτικό δίκτυο ανταλλαγής πληροφοριών αλλά και έκφρασης προβληματισμών για την διαπαιδαγώγηση.
  • Το μορφωτικό, κοινωνικό και οικονομικό υπόβαθρο των γονιών επηρεάζει  την συμπεριφορά και τις προσδοκίες τους απέναντι στο παιδί και καθορίζουν τα ερεθίσματα που θα δεχτεί το τελευταίο από το οικογενειακό του περιβάλλον.
  • Το μέγεθος της οικογένειας, η σειρά γέννησης του κάθε παιδιού επιδρούν στην ψυχοσύνθεσή του αλλά και στις προσδοκίες των γονέων. Σε μια πολυμελή οικογένεια δίνεται έμφαση στην ομάδα ενώ σε μια ολιγομελή οικογένεια το ενδιαφέρον του γονέα επενδύεται περισσότερο στα παιδιά με αποτέλεσμα να είναι διαφορετικές οι απαιτήσεις.
  • Οι πηγές άγχους στην οικογένεια. Οι επαγγελματικές υποχρεώσεις των γονέων και οι σχέσεις με την οικογένεια προέλευσης αναφέρονται συχνά ως πηγές άγχους. Η άμεση εμπλοκή  της προηγούμενης γενιάς στο μεγάλωμα των παιδιών δημιουργεί  συχνά προβλήματα οριοθέτησης στην ίδια την οικογένεια.
  • Η συμπεριφορά του ίδιου του παιδιού. Η σχέση γονέων-παιδιού δεν είναι μονόδρομη αλλά είναι κυρίως σχέση αλληλεπ ίδρασης. Το παιδί με τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του επιδρά, επηρεάζει και διαμορφώνει τη συμπεριφορά των γονιών και αντίθετα.

 Η επιστημονικά υπεύθυνη του Κ.Π. ΑΡΙΑΔΝΗ 

Ζιάγκου Κων/να


Απολογισμός δράσεων του Κέντρου Πρόληψης για μήνα Ιανουάριο 2018
  • Τα στελέχη του Κέντρου τον μήνα Ιανουάριο συνέχισαν την υλοποίηση δράσεων που είχαν προγραμματιστεί και ξεκινήσει τους προηγούμενους μήνες, επιπλέον υλοποίησαν νέες δράσεις μετά από αιτήματα.
  • Συγκεκριμένα αναφορικά με δράσεις που απευθύνονται στην Α/βάθμια εκπαίδευση πραγματοποιήθηκε συνάντηση με τον Δ/ντ ή και δύο εκπαιδευτικούς του Δ΄ Δημοτικού Ηγουμενίτσας με σκοπό την εφαρμογή του προγράμματος «Η παλέτα των συναισθημάτων» σε μαθητές της Α΄ τάξης. Πραγματοποιήθηκε ήδη η πρώτη συνάντηση που είχε θέμα : « Ζωγραφίζοντας κάποιον/κάτι που αγαπώ». Θα ακολουθήσουν και άλλες συναντήσεις του συγκεκριμένου προγράμματος.
  • Πραγματοποιήθηκε συνεργασία με τους Δ/ντές του Α΄ και Β΄ Δημοτικού Φιλιατών για την υλοποίηση αποκριάτικων εργαστηρ ίων με μαθητές που θα γίνει σε συνεργασία με το καλλιτεχνικό εργαστήριο «το Αβγό».
  • Πραγματοποιήθηκε η δεύτερη συνάντηση με μαθητές της ΣΤ΄ τάξης του 2ου Δημοτικού Ηγουμενίτσας του προγράμματος «Αν θα μπορούσα τον κόσμο να άλλαζα».
  • Στην Β/βάθμια εκπαίδευση πραγματοποιήθηκαν 4 δίωρες βραχύχρονες παρεμβάσεις σε μαθητές του Γυμνασίου Παραμυθιάς στα τμήματα Α1, Α2, Α3, Β1, Β2, Β3 με θέμα « Εξαρτήσεις-Διαδίκτυο».
  • Έγινε ενημέρωση σε μαθητές όλων των Γυμνασίων Ηγουμενίτσας και συγκέντρωση συμμετοχών προκειμένου να υλοποιηθεί σεμινάριο εφήβων. Υλοποιήθηκαν ήδη δύο συναντήσεις και θα υπάρχει συνέχεια τον επόμενο μήνα.
  • Πραγματοποιήθηκαν συναντήσεις με τους Δ/ντές του 2ου Γυμνασίου και 1ου Λυκείου Ηγουμενίτσας για προγραμματισμό παρεμβάσεων στα σχολεία τους.
  • Στα πλαίσια δράσεων που απευθύνονται σε γονείς πραγματοποιήθηκε συνάντηση με μέλη του συλλόγου γονέων του 3ου Γυμνασίου Ηγουμενίτσας για την υλοποίηση ομιλίας σε γονείς. Επίσης συνάντηση με τον σύλλογο γονέων του 2ου Γυμνασίου Ηγουμενίτσας για προγραμματισμό ομιλίας σε γονείς που ήδη πραγματοποιήθηκε τον τρέχοντα μήνα και είχε θέμα «e-εφηβεία- γονείς μπροστά σε νέες προκλήσεις».
  • Επιπλέον συνεργασία με τον σύλλογο γονέων του Α΄ Δημοτικού Φιλιατών για την υλοποίηση ομιλίας σε γονείς που θα γίνει τον Μάρτιο με θέμα την σεξουαλική διαπαιδαγώγηση.
  • Στα πλαίσια της δικτύωσης του Κέντρου με άλλους φορείς πραγματοποιήθηκε συνάντηση με την πρόεδρο του συλλόγου φροντιστηρίων ξένων γλωσσών για την υλοποίηση ομιλίας τον Μάρτιο με θέμα ’γχος των εξετάσεων.
  • Επίσης έγινε συνάντηση με σκοπό μελλοντική συνεργασία με εργαζόμενη του κοινωνικού παντοπωλείου Ηγουμενίτσας.
  • Στα πλαίσια της τακτικής αρθρογραφίας στον τοπικό τύπο έγινε συγγραφή άρθρου με θέμα  «Οι έφηβοι και η Πρόληψη ως τρόπος ζωής».
  • Τέλος δόθηκε ατομική συμβουλευτική σε οκτώ περιστατικά.

 Δραστηριότητες του Κέντρου Πρόληψης για μήνα Ιανουάριο:

  • 9/1/2018  Παρακολούθηση περιστατικού
  • 10/1/2018  Συνάντηση συνεργασίας με πρόεδρο συλλόγου φροντιστηρίων ξένων γλωσσών
  • 11/1/2018  Συνεργασία με Δ/ντή και δύο εκπαιδευτικούς Δ΄ Δημοτικού για πρόγραμμα που θα εφαρμοστεί σε μαθητές Α΄ τάξης
  • 15/1/2018  Συνεργασία με Α΄ και Β΄ Δημοτικό Φιλιατών και σύλλογο γονέων
  • 15/1/2018  Παρακολούθηση περιστατικού
  • 16/1/2018  Συνεργασία με Δ/ντή 3ου Γυμνασίου Ηγουμενίτσας
  • 17/1/2018  Συνάντηση με εκπαιδευτικούς Δ΄ Δημοτικού
  • 18/1/2018  Παρακολούθηση περιστατικού
  • 18/1/2018  Παρακολούθηση περιστατικού
  • 18/1/2018  Συνεργασία με Δ/ντή 2ου Γυμνασίου Ηγουμενίτσας και πρόεδρο συλλόγου γονέων
  • 19/1/2018  Συνάντηση - ενημέρωση με εργαζόμενη του κοινωνικού παντοπωλείου Ηγουμενίτσας
  • 19/1/2018  Συνεργασία με Δ/ντρια Α/βάθμιας Εκπαίδευσης και Υπεύθυνο Σχολικών Δραστηριοτήτων
  • 19/1/2018  Συνάντηση με Δ/ντή 1ου Λυκείου και 2ου Γυμνασίου
  • 22/1/2018  Παρακολούθηση περιστατικού
  • 23/1/2018  Συνάντηση με μέλη του Δ.Σ. του συλλόγου γονέων του 3ου Γυμνασίου Ηγουμενίτσας για προγραμματισμό ομιλίας
  • 24/1/2018  Συνάντηση με γονείς 2ου Γυμνασίου Ηγουμενίτσας για προγραμματισμό ομιλίας
  • 24/1/2018  Επικοινωνία με Δ/ντή Γυμνασίου Παραμυθιάς
  • 24/1/2018  Παρακολούθηση περιστατικού
  • 25/1/2018  Συνάντηση με Δ/ντή 4ου Δημοτικού
  • 26/1/2018  Εφαρμογή προγράμματος σε μαθητές της ΣΤ΄ τάξης του Β΄ Δημοτικού Ηγουμενίτσας (2η συνάντηση)
  • 26/1/2018  Ενημέρωση σε μαθητές όλων των Γυμνασίων Ηγουμενίτσας για συμμετοχή σε σεμινάριο
  • 27/1/2018  Σεμινάριο εφήβων (1η συνάντηση)
  • 29/1/2018  Πρόγραμμα σε μαθητές Α΄ τάξης του Δ΄ Δημοτικού Ηγουμενίτσας (1η συνάντηση)
  • 29/1/2018  Δύο δίωρες βραχύχρονες παρεμβάσεις σε μαθητές του Γυμνασίου Παραμυθιάς, τμήματα Α1, Α2, Α3
  • 30/1/2018  Παρακολούθηση περιστατικού
  • 31/1/2018  Δύο δίωρες βραχύχρονες παρεμβάσεις σε μαθητές του Γυμνασίου Παραμυθιάς, τμήματα Β1, Β2, Β3
  • 31/1/2018  Ομιλία σε γονείς μαθητών 2ου Γυμνασίου Ηγουμενίτσας
  • 31/1/2018  Παρακολούθηση περιστατικού
  • 31/1/2018  Σεμινάριο εφήβων (2η συνάντηση)


Οι έφηβοι και η Πρόληψη ως τρόπος ζωής [1]

             Πρόληψη είναι, ουσιαστικά, η σύνθετη διαδικασία πολυεπίπεδων παρεμβάσεων –από τον άνθρωπο μ έχρι την κοινότητα συνολικά– με στόχο την αναίρεση των κοινών γενεσιουργών αιτιών όλων των εξαρτητικών συμπεριφορών και των ψυχοκοινωνικών δυσκολιών που συνδέονται με αυτή. Είναι η τέχνη της συμβολής στην (επανα)συγκρότηση του συλλογικού και της κοινότητας, με την κατά το δυνατό πλήρη ανάπτυξη των μελών της, με έμφαση στην αναζήτηση συνδέσεων μεταξύ συλλογικής αλληλεγγύης και προσωπικής αυτονομίας, δια μέσου ανθρώπινων αρχών και αξιών. Είναι μια διαδικασία έντασης εργασίας και «έντασης σχέσεων», ξετυλίγεται μέσα στην κοινότητα και μαζί με την κοινότητα, όχι από καθέδρας. Τελικά, «η τέχνη της πρόληψης δεν είναι επ άγγελμα, δεν μαθαίνεται. Είναι τέχνη  ζωής που προϋποθέτει για την άσκησή της Πίστη, Ανθρωπιά και πορεία Αυτογνωσίας»[2].

            Με λίγα λόγια τα Κέντρα Πρόληψης (εφεξής ΚΠ), ως οι κατεξοχήν φορείς παροχής υπηρεσιών πρόληψης των εξαρτήσεων στον Ελλαδικό χώρο, υιοθετούν μια φιλοσοφία που αξιώνει να αφουγκράζεται τις τοπικές κοινωνίες και τις ανάγκες των μελών της προσαρμόζοντας τις δράσεις της στην ιδιαιτερότητα του συγκεκριμένου κάθε φορά πεδίου δράσης ενώ παράλληλα προσβλέπει στην ανάπτυξη μιας ζωντανής, ισότιμης, πρότυπης σχέσης ανατρέποντας εν τη πράξη την καθέδρας σχέση «ειδικού» και «μή ειδικού». Παρά τις κυρίαρχες αναπαραστ άσεις περί την πρόληψη, μια μονάχα πλευρά των παρεμβάσεων πρόληψης των εξαρτήσεων αφορά στην παροχή πληροφοριών. Το μεγαλύτερο μέρος τους αφορά στην καλλιέργεια σχέσεων και γνώσεων μέσω μιας εξακολουθητικής, μακρόχρονης εκπαιδευτικής διαδικασίας διαφορετικής και δημιουργικά συμπλεκόμενης με την ψυχοσυναισθηματική και κοινωνική ενδυνάμωση των μελών των κοινοτήτων προκειμένου να υιοθετήσουν/ αναπλ άσουν/ δημιουργήσουν θετικά πρότυπα και τρόπους ζωής.

            Σημαντική ομάδα- στόχος, των παρεμβάσεων πρόληψης των ΚΠ, αποτελούν και οι έφηβοι, η στόχευση αυτή διόλου τυχαία δεν είναι. Μέχρι τη λεγόμενη προεφηβεία το παιδί έχει ζήσει με την αίσθηση ενός κοινωνικού κόσμου όπου η οικογένεια και ο στενός κοινωνικός της κύκλος κυριαρχούν στη διαμόρφωση των αντιλήψεων του για τον κόσμο που το περιβάλλει. Η εφηβεία, ως ηλικιακό στάδιο, σηματοδοτείται από ραγδαίες αλλαγές σε όλες τις εκφάνσεις της ζωής του παιδιού και την αλλαγή του προσανατολισμού του από το οικογενειακό στο εξωτερικό περιβάλλον. Ξεκινά με αντιδράσεις που στρέφονται κατά βάση σε δομημένα κοινωνικά και οικογενειακά μοτίβα που ο/η έφηβος, έως τη στιγμή εκείνη, εκλαμβάνει ως δεδομένα, η ατομικότητα μοιάζει να ξεπερνά τον εαυτό της και στρέφεται για πρώτη φορά, ακόμη και επιθετικά, απέναντι στις παγιωμένες κοινωνικές του σχέσεις.

            Το κύριο χαρακτηριστικό του/ης εφήβου είναι η έντονη επιθυμία και τάση να αποκτήσει νέες εμπειρίες, να πειραματιστεί και να δοκιμάσει νέες μορφές συμπεριφοράς διεκδικώντας συνειδητά ή και ασυνείδητα μια ιδεατή αυτονομία. Είναι αυτή η αναζήτηση της αυτονομίας, της διαφοροποίησης και της νέας ταυτότητας που μπορούν δυνητικά να οδηγήσουν στον πειραματισμό και με την ουσία ή το δυνάμει εξαρτητικό αντικείμενο εν γένει. Αν η άφιξη στην προεφηβεία πραγματοποιείται με αποσκευές σηματοδοτημένες από έναν μάλλον περιορισμένο κόσμο, περιστρεφόμενο γύρω από τον οικογενειακό άξονα, βασική ανάγκη και έγνοια των εφήβων αποτελεί η ένταξη σε ομάδα εκτός οικογένειας και η αποδοχή από τα μέλη της. Οι ομάδες των συνομηλίκων δημιουργούν «συλλογικούς κόσμους» που βρίσκονται πολλές φορές σε αντίθεση με τις αξίες που κυριαρχούν στην οικογένεια.

            Σύμφωνα με την πολυετή εμπειρία των ΚΠ αλλά και των «ειδικών των εξαρτήσεων» όπως για παρ άδειγμα οι Μάτσα και Αντωνίου, οι παρεμβάσεις στα πλαίσια του σχολικού περιβάλλοντος μπορούν «όχι μόνο να βοηθήσουν τον έφηβο να αντιμετωπίσει τις αναπτυξιακές προκλήσεις της ηλικίας που διανύει, αλλά συγχρόνως δημιουργούν ένα ασφαλές περιβάλλον κατάλληλο για την ενίσχυση της αυτονομίας και την οριοθέτηση στόχων προς την ομαλή ένταξη στην ενήλικη ζωή». Με γνώμονα αυτή την κατανόηση τα ΚΠ οργανώνουν, σε συνεργασία με τις κατά τόπους σχολικές μονάδες, σειρά βραχύχρονων αλλά και μακρόχρονων επαναλαμβανόμενων παρεμβάσεων εντός και εκτός σχολικού χώρου. Με εστιάσεις και μεθολογίες που ακολουθούν το ηλικιακό στάδιο της εκάστοτε ομάδας αλλά και τα ιδιαίτερα πολιτισμικά χαρακτηριστικά του κάθε τόπου οι λειτουργοί πρόληψης στοχεύουν στην ενίσχυση του «δυνατού κομματιού εαυτού», πριν αυτό αλλοιωθεί στη χρήση ή την εν γένει εξαρτητική συμπεριφορά, ώστε να συνεχίσουν να εξελίσσονται αξιοποιώντας εποικοδομητικά ουσιαστικές σχέσεις, το υπαρκτό προσωπικό καθώς και το διαθέσιμο κοινωνικό δυναμικό τους.

            Πιο συγκεκριμένα, στόχοι της συγκρότησης και λειτουργίας ομάδων εφήβων, εντός και εκτός σχολείου αλλά πάντα με επίκεντρο τη βιωματική μάθηση είναι: η υποστήριξη και ενίσχυση της ικανότητας ενδοσκόπησης και ενσυναίσθησηςˑ η ενίσχυση της ικανότητας κατανόησης και διαχείρισης των πολλαπλών επιρροών, συμπεριλαμβανομένων αυτών μεταξύ ομοτίμωνˑ η καλλιέργεια δεξιοτήτων κατανόησης, έκφρασης, διαχείρισης των συναισθημάτων των μελώνˑ η συμφιλίωση με τον ανανεωτικό ρόλο τουςˑ η καλλιέργεια πνεύματος συνεργασ ίας και αλληλεγγύης για την αντιμετώπιση των δυσκολιών. Τελικά, η στήριξη τους στη δημιουργία μιας προσωπικής ιστορίας που δεν θα στοιχειώνεται από φόβους, συναισθήματα μειονεξίας, αδυναμίας και απροσδιόριστης αγωνίας, αλλά θα αντλεί από ένα δημιουργικό χάος για να οικοδομήσει το καινούργιο στο στέρεο έδαφος της εμπιστοσύνης στον εαυτό και της προστατευτική δύναμης της συλλογικότητας.

            Με γνώμονα τα παραπάνω το ΚΠ «Αριάδνη» , έχοντας ήδη επισκεφτεί, με τη συνεργασία των τοπικών Σχολικών Μονάδων, όλες τις τάξεις των Γυμνασίων της πόλης και έχοντας αναπτύξει δεσμούς με τις/ους εφήβους, ξεκινά «Σεμινάρια εφήβων» με την εθελοντική συμμετοχή των παιδιών που εκδήλωσαν το ενδιαφέρον τους στις σχολικές μας συναντήσεις. Στόχος μας, η προσπάθεια κατανόησης και στήριξης του εφήβου καθώς και των πλαισίων που δραστηριοποιείται για μια δημιουργική και λειτουργική πορεία μέσα στην διεργασία του ζειν και την ανάπτυξη της αυτοποιητικής δυνατότητάς τους – απαραίτητης στην σύμπλοκη εποχή στην οποία καλείται να ενηλικιωθεί και να αρτιωθεί ως αυτόνομο άτομο.

Θανάσης Χ. Θεοδώρου

εργαζόμενος στο Κέντρο Πρόληψης των Εξαρτήσεων και Προαγωνγής της Ψυχοκοινωνικής Υγείας Περιφερειακής Ενότητας Θεσπρωτίας «Αριάδνη»

  • [1]    Το άρθρο αντλεί το υλικό του από το συλλογικό έργο/ βιβλίο του Σωματείου των Εργαζομένων στα Κέντρα Πρόληψης: Κοινότητα, Πρόληψη των Εξαρτ ήσεων, Κέντρα Πρόληψης. Φιλοσοφία, πρακτική, προβλήματα, προτάσεις. Αθήνα:2016,  e-book
  • [2]    Ζαφειρίδης, Φ. (1998). Πρόληψη των ναρκωτικών: Οι αθέατες όψεις του προβλήματος. Ιατρικά Θέματα, τ. 13, σ. 27-30.


Απολογισμός δράσεων του Κέντρου Πρόληψης για μήνα Δεκέμβριο 2017

  • Τα στελέχη του Κέντρου τον μήνα Δεκέμβριο συνέχισαν την υλοποίηση δράσεων, που είχαν προγραμματιστεί και ξεκινήσει τους προηγούμενους μήνες.
  • Συγκεκριμένα αναφορικά με δράσεις στην σχολική κοινότητα πραγματοποιήθηκε παρέμβαση σε μαθητές της ΣΤ΄ τάξης του Δημοτικού Γραικοχωρίου με θέμα «Διαφορετικότητα» και παρέμβαση σε μαθητές της ΣΤ΄ τάξης του 2ου Δημοτικού Ηγουμενίτσας με θέμα « Αν θα μπορούσα τον κόσμο να άλλαζα»
  • Στην Β/βάθμια εκπαίδευση πραγματοποιήθηκαν βραχύχρονες παρεμβάσεις σε μαθητές του 3ου Γυμνασίου Ηγουμενίτσας στα τμήματα Β3, Γ1, Γ2, Γ3 με θέμα «Διαφορετικότητα».
  • Παρεμβάσεις σε μαθητές του Γυμνασίου Ν. Σελεύκειας στα τμήματα Α1, Α2, Β1, Β2και Γ1, Γ2 με θέμα «Αυτοεκτίμηση».
  • Παρεμβάσεις σε μαθητές του 1ου Λυκείου Ηγουμενίτσας στα τμήματα Γ1, Γ2, Γ3, Γ5 με θέμα «Διαχείριση του άγχους».
  • Παρεμβάσεις σε μαθητές του ΕΠΑΛ Παραμυθιάς στις τάξεις Α΄, Β΄και Γ΄με θέμα «Διαφορετικότητα».
  • Στα πλαίσια δράσεων που απευθύνονται σε γονείς πραγματοποιήθηκε η τελευταία συνάντηση του σεμιναρίου για γονείς με παιδιά στην προεφηβεία καθώς και τα 2 τελευταία βιωματικά εργαστήρια για γονείς παιδιών 4-11 ετών με θέμα «Οικογένεια και σχολείο» και το εορταστικό εργαστήρι «Γονείς και παιδιά: Ελάτε να παίξουμε».
  • Στα πλαίσια εκδηλώσεων πραγματοποιήθηκε εκδήλωση με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Εθελοντισμού με θέμα «Αξίες και καλές πρακτικές εθελοντισμού».
  • Εκδήλωση υλοποιήθηκε και με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Αναπηρίας σε συνεργασία με μαθητές ΕΠΑΛ Παραμυθιάς και μαθητές του ΕΕΕΕΚ Παραμυθιάς.
  • Το Κέντρο Πρόληψης συνδιοργάνωσε με τον σύλλογο γονέων και κηδεμόνων του Δ΄Δημοτικού Σχολείου Ηγουμενίτσας δύο εργαστήρια, το εργαστήρι των ξωτικών και το εργαστήρι ζαχαροπλαστικής.
  • Συνδέοντας τα δύο εργαστήρια έγινε επίσκεψη στο Γηροκομείο της πόλης όπου οι μαθητές προσέφεραν τα γλυκά που έφτιαξαν στα εργαστήρια καθώς και τις κάρτες που φιλοτέχνησαν στους ηλικιωμένους και τραγούδησαν χριστουγεννιάτικα τραγούδια.
  • Στα πλαίσια της τακτικής αρθρογραφίας στον τοπικό τύπο έγινε συγγραφή άρθρου με θέμα  «Οι γιορτές ως στιγμές φροντίδας, αποδοχής και ενδοσκόπησης».
  • Τέλος δόθηκε ατομική συμβουλευτική σε επτά περιστατικά.

Δραστηριότητες του Κέντρου Πρόληψης για μήνα Δεκέμβριο:

  • 1/12/2017  Παρέμβαση σε μαθητές 3ου Γυμνασίου, τμήμα Β3
  • 1/12/2017  Παρέμβαση σε μαθητές 1ου Λυκείου, τμήμα Γ5
  • 4/12/2017  Παρέμβαση σε μαθητές Δημοτικού Γραικοχωρίου ΣΤ΄τάξη
  • 4/12/2017  Παρέμβαση σε μαθητές 1ου Λυκείου, τμήμα Γ1
  • 5/12/2017  Εκδήλωση για Παγκόσμια Ημέρα Εθελοντισμού
  • 5/12/2017  Παρέμβαση σε μαθητές 1ου Λυκείου, τμήμα Γ2
  • 6/12/2017  Σεμινάριο για γονείς μαθητών στην προεφηβεία (5η συνάντηση)
  • 6/12/2017  Παρέμβαση σε μαθητές 1ου Λυκείου, τμήμα Γ3 
  • 6/12/2017  Παρέμβαση σε μαθητές Γυμνασίου Ν. Σελεύκειας, Α΄και Β΄τάξη
  • 6/12/2017  Παρακολούθηση περιστατικού
  • 7/12/2017  5ο βιωματικό εργαστήρι για γονείς παιδιών 4 – 11 ετών
  • 7/12/2017  Δράση με μαθητές ΕΠΑΛ Παραμυθιάς και μαθητές ΕΕΕΕΚ
  • 7/12/2017  Παρέμβαση σε μαθητές του ΕΠΑΛ Παραμυθιάς, Α΄τάξη
  • 8/12/2017  Παρέμβαση σε μαθητές Γυμνασίου Ν. Σελεύκειας, Γ΄τάξη
  • 8/12/2017  Παρέμβαση σε μαθητές του ΕΠΑΛ Παραμυθιάς, Β΄τάξη
  • 11/12/2017  Παρέμβαση σε μαθητές 3ου Γυμνασίου, τμήματα Γ2 και Γ3
  • 11/12/2017  6ο βιωματικό εργαστήρι για γονείς παιδιών 4 – 11 ετών
  • 13/12/2017  Παρέμβαση σε μαθητές 3ου Γυμνασίου, τμήμα Γ1
  • 14/12/2017  Παρακολούηση περιστατικού
  • 15/12/2017  Παρέμβαση σε μαθητές Β΄Δημοτικού, ΣΤ΄τάξη
  • 15/12/2017  Παρέμβαση σε μαθητές του ΕΠΑΛ Παραμυθιάς, Γ΄τάξη
  • 15/12/2017  Παρακολούθηση 2 περιστατικών
  • 15/12/2017  Εργαστήρι των ξωτικών με μαθητές 4ου Δημοτικού και σύλλογο γονέων
  • 16/12/2017  Εργαστήρι ζαχαροπλαστικής με μαθητές 4ου Δημοτικού και σύλλογο γονέων
  • 18/12/2017  Επίσκεψη στο Γηροκομείο με μαθητές 4ου Δημοτικού Ηγουμενίτσας
  • 18/12/2018  Συμμετοχή σε χριστουγεννιάτικο bazaarμαθητών του 2ου Γυμνασίου Ηγουμενίτσας
  • 18/12/2017  Παρακολούθηση περιστατικού
  • 20/12/2017  Παρακολούθηση περιστατικού
  • 27/12/2017  Παρακολούθηση περιστατικού


«Οι γιορτές ως στιγμές φροντίδας, αποδοχής και ενδοσκόπησης»

Οι γιορτές που έρχονται, ακόμη και στην δύσκολη κοινωνικοοικονομική συγκυρία που βιώνουμε, είναι η περ ίοδος που κάνουμε ένα δωράκι και στον εαυτό μας ή που σχεδιάζουμε διάφορες αλλαγές στη ζωή μας όπως να κόψουμε το τσιγάρο, να ασχοληθούμε με τον αθλητισμό ή να αφιερώσουμε περισσότερο χρόνο στην οικογένειά μας. Κάνουμε σχέδια που μέσα από το πρίσμα της γιορτινής αισιοδοξίας φαίνονται προσιτά χωρίς να λαμβάνουμε υπόψη ότι για ορισμένες μεγάλες αλλαγές πρέπει να έχει ωριμάσει η στιγμή και η απόφαση μέσα μας. Οι γιορτές επειδή έχουν έναν χαρακτήρα εσωστρεφή προς την οικογένεια και τις σχέσεις, αποτελούν μια καλή ευκαιρία για ενδοσκόπηση.

Στη διαδικασία αυτή η φροντίδα των σημαντικότερων για μας σχέσεων που μπορεί να είναι ο  σύντροφος, η οικογένεια, οι φίλοι ή οι συγγενείς, είναι ένα σημαντικό δώρο που μπορούμε να κάνουμε στον εαυτό μας. Στις γιορτές μπορούμε να κάνουμε την αρχή να βάλουμε ως προτεραιότητα, πριν από τα ψώνια, τα γεύματα και τις εξόδους, να χορτάσουμε τους κοντινούς μας ανθρώπους. Ο χρόνος, ακόμη και πολύ φορτωμένος, έχει την ιδιότητα να είναι ταυτόχρονα και ελαστικός και να χωράει πολλά πράγματα, αρκεί εμείς να είμαστε διαθέσιμοι να τους κάνουμε χώρο.

Η τελετουργικότητα τείνει να εκλείψει από την καθημερινότητά μας. Συνήθως δεν προλαβαίνουμε να κάνουμε τα πιο απλά πράγματα από την αρχή μέχρι το τέλος ή κάνουμε πολλά πράγματα ταυτόχρονα με αποτέλεσμα να χάνουμε την αίσθηση πληρότητας και ικανοποίησης. Οι γιορτές είναι γεμάτες από μικρές και μεγάλες ιεροτελεστίες και τελετουργικά όπως ιδιαίτερος στολισμός, μυρωδιές, μουσικές που οξύνουν τις αισθήσεις μας για να νιώσουμε πιο έντονα το εορταστικό κλίμα. Αυτό είναι σημαντικά να το μεταφέρουμε και στη ζωή μας: να επιτρ έψουμε στις αισθήσεις μας να είναι διαθέσιμες για να δέχονται και να αφομοιώνουν αυτά που μας συμβαίνουν για να μπορούμε στη συνέχεια να φιλτράρουμε ό,τι θέλουμε να κρατήσουμε.

Οι γιορτές είναι επίσης αφορμή νααναγνωρίσουμε στον εαυτό μας αυτά που κατάφερε, είτε είναι μικρά καθημερινά πράγματα είτε είναι μεγαλύτερα επιτεύγματα. Να αναρωτηθούμε αν όλες οι απαιτήσεις που έχουμε από τον εαυτό μας είναι πράγματι αναγκαίες ή αν μπορούμε να βάλουμε προτεραιότητες και να αναβάλουμε κ άποιες για αργότερα. Ενδεχομένως να κάνουμε δυο βήματα πίσω και να κοιτάξουμε με επιείκεια τις αδυναμίες και τις δυσκολίες μας, λέγοντας οι ίδιοι στον εαυτό μας «δεν πειράζει…»,ή το «μπράβο…».

Τέλος, η έννοια της πολυτέλειας είναι υποκειμενική και σημαίνει κάτι διαφορετικό για τον καθένα, ανάλογα με την φιλοσοφία και τον τρόπο ζωής του. Είναι σημαντικό να διατηρούμε για τον εαυτό μας την «πολυτέλεια της πολυτέλειας», τη δυνατότητα δηλαδή να περιμένουμε τις γιορτές για εμάς τους ίδιους αυτό το κάτι  λίγο πιο άχρηστο, λ ίγο πιο παράτολμο, λίγο πιο τρελό που πάντοτε επιθυμούσαμε.

Η φροντίδα των αγαπημένων μας προσώπων, ο πολύτιμος χρόνος που θα τους αφιερώσουμε, οι μικρές τελετουργίες που θα χρωματίσουν την καθημερινότητα, η αναγνώριση των προσπαθειών μας και η μικρή πολυτέλεια που θα επιτρέψουμε στον εαυτό μας  είναι σημαντικά δώρα, δώρα με συναισθηματική αξία και διάρκεια που μπορούμε να προσφέρουμε στον εαυτό μας. 

Καλές γιορτές λοιπόν με στιγμές χαράς, αγάπης και ευγνωμοσύνης!

Κωνσταντίνα Ζιάγκου, Ψυχολόγος (Dipl.Psych., M.Sc.), Επιστημονικά Υπεύθυνη Κ.Π. «ΑΡΙΑΔΝΗ»


ΔΕΙΤΕ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ >>>

 

ΚΕΝΤΡΟ ΠΡΟΛΗΨΗΣ ΕΞΑΡΤΗΣΕΩΝ ΚΑΙ ΠΡΟΑΓΩΓΗΣ ΤΗΣ ΨΥΧΟΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΥΓΕΙΑΣ

ΝΟΜΟΥ ΘΕΣΠΡΩΤΙΑΣ “ΑΡΙΑΔΝΗ”

Κυρά Βασιλικής 10 - Ηγουμενίτσα - Τ.Κ. 461 00 -

Τηλ.: 26650 25140 - Fax: 26650 28885- email: mithos@otenet.gr